Jdi na obsah Jdi na menu
 


Oslavy a výročí

    K zahájení provozu na Ždánce jsou zásadní dvě data. Úterý 15. 9. 1908, kdy začala nákladní doprava a sobota 6. 2. 1909, kdy byla zahájena doprava osobní. V rámci historie ždánské dráhy se uskutečnily čtyři velké oslavy. 

První oslava se konala v neděli 28. 9. 1958, kdy jezdila lokomotiva 310.0106 k tehdejšímu 50. výročí zahájení provozu. Tato lokomotiva byla vyrobena v První českomoravské továrně na stroje v Libni v roce 1902 s výrobním číslem 80/1902. U kkStB měla evidenční číslo 29712 a později měla číslo 97.212. Vyřazena z provozního stavu byla 15. 12. 1959. (info z webu – lokodepo Trutnov) Z té doby jsou nám zatím známá dvě fotografie, první z Uhřic u Kyjova, kde bylo hlavní centrum oslav a druhá z koncových Ždánic.

 Za dalších deset let v rámci připomínky 60. výročí zahájení provozu jezdila v neděli 22. 9. 1968 lokomotiva 422.066. Tato lokomotiva byla vyrobena jako 178.144 pod výrobním číslem 6810 roku 1913 v lokomotivce Krauss Linz. V roce 1962 byla u ČSD po půlstoletí služby vyřazena a odprodána na vlečku Elektrárny Hodonín. Oslav se tedy zúčastnila již jako vlečkový stroj.

 Do třetice se opět v neděli 2. 10. 1983 slavilo 75. výročí zahájení provozu.  Jezdila lokomotiva 422.025 „Arcivévoda Karel“.  Pravidelné osobní vlaky odvozil M 131.1463, případně posílený o stroj T 466.0085 + 2 "dvouosáky" řady Blm. Byly to první oslavy které zažily spousty fotografů kolem trati, díky kterým máme hodně kvalitních záběrů z různých míst lokálky. Parní krasavice 422.025 původně patřila místní dráze Libochovice – Jenšovice (dnes Vraňany). Byla vyrobena roku 1907 v První českomoravské strojírně v Praze a u příležitosti návštěvy arcivévody Karla, pozdějšího a posledního rakouského císaře, dostala toto pojmenování. Pak jezdila na tišnovské místní dráze, v Brně a v roce 1960 ji ČSD odprodaly cukrovaru v Břeclavi. Tam jezdila na vlečce a pak do roku 1974 vytápěla provozy. V roce 1977 ji převzalo Národní technické muzeum v Praze zprvu jako exponát. Na sklonku roku 1977 ji však opravily Železniční opravny a strojírny v Českých Velenicích a uvedly ji do provozu schopného stavu. 

 Poslední oslavy, které se na Ždánce uskutečnily a to k 85. výročí, začaly již v pátek 29. 4. 1994 službou vozu M 131.1463 na pravidelných vlacích, které vozil i v sobotu. Tehdy proběhl návoz exponátů do Ždánic a hlavní program oslav proběhl v neděli 1. 5. 1994. Poprvé se oslavy konaly k příležitosti zahájení osobní dopravy, 6. 2. 1909 začal veřejný a pravidelný provoz - dosud měla dráha spíše vlečkový charakter.

Pravidelné osobní vlaky odvozil břeclavský motorový vůz „hurvínek“ M 131.1463, který byl součástí tzv. v neděli byl součástí tzv. protokolárního vlaku. Jako protokolární vlak byla z Hodonína vypravena motorová souprava M 131.1463 + BDlm + M 131.1448. Hurvínek se v tehdy zánovním laku vrátil na svoji kmenovou dráhu, neboť právě zde v letech 1955 – 1977 jako nově dodaný z výroby jezdil v rámci oslav. Brněnský vůz M 131.1448 si zde odbyl svoji veřejnou premiéru po opravě do muzejního provozu. Po stanici Ždánice  taky až k bývalé věteřovské zastávce pojížděla parní lokomotiva „skaličák“ 433.001 z roku 1948, patřící depu Brno s osobním vozem řady Ce "rybák" a odvozila spoustu malých i velkých zájemců. Hlavní postavou tohoto zdařilého víkendu byl pan Ing. Libor Konečný, z brněnského ředitelství Českých drah, velký příznivce této lokálky a obyvatel nedalekých Lovčic.

 Na výstavě byl kromě uvedené parní lokomotivy 433.001 k vidění i další brněnský stroj 714.001, který sem v sobotu dovezl konvoj. Z LD Břeclav, které sem tradičně vystavovalo vozidla v pravidelném provozu, dorazil zánovní motorový vůz 842.004, motorová lokomotiva 735.036 z roku 1975 v modrém retrospektivním nátěru a také lokomotiva 721.200 z roku 1965. Svojí hmotností 74 tun rozhodně nejtěžší vozidlo, jaké zde bylo zdokumentováno.

K výročím na Ždánce byly vydány tři publikace.

60 let železniční trati Čejč - Ždánice 1908-1968, autor: Staša, Jan a kolektiv

75 let železniční trati Čejč – Ždánice, kolektiv ČSVTS ČSD LD Břeclav - Ing. Zdeněk Průša, Bohumil Ginzl, Ladislav Jelen, Jan Daňhel, fotografie Ing. Zdeněk Krystián

100 let od uvedení železniční tratě Čejč-Ždánice do provozu 1908-2008, autor: RNDr. Kotík Vladimír

 

Náhledy fotografií ze složky Oslavy a výročí

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář