Jdi na obsah Jdi na menu
 


Oslavy a výročí

    K zahájení provozu na Ždánce jsou zásadní dvě data. Úterý 15. 9. 1908, kdy začala nákladní doprava a sobota 6. 2. 1909, kdy byla zahájena doprava osobní. V rámci historie ždánské dráhy se uskutečnily čtyři velké oslavy. 

První oslava se konala v neděli 28. 9. 1958, kdy jezdila lokomotiva 310.0106 k tehdejšímu 50. výročí zahájení provozu. Tato lokomotiva byla vyrobena v První českomoravské továrně na stroje v Libni v roce 1902 s výrobním číslem 80/1902. U kkStB měla evidenční číslo 29712 a později měla číslo 97.212. Vyřazena z provozního stavu byla 15. 12. 1959. (info z webu – lokodepo Trutnov) Z té doby jsou nám zatím známá dvě fotografie, první z Uhřic u Kyjova, kde bylo hlavní centrum oslav a druhá z koncových Ždánic.

 Za dalších deset let v rámci připomínky 60. výročí zahájení provozu jezdila v neděli 22. 9. 1968 lokomotiva 422.066. Tato lokomotiva byla vyrobena jako 178.144 pod výrobním číslem 6810 roku 1913 v lokomotivce Krauss Linz. V roce 1962 byla u ČSD po půlstoletí služby vyřazena a odprodána na vlečku Elektrárny Hodonín. Oslav se tedy zúčastnila již jako vlečkový stroj.

 Do třetice se opět v neděli 2. 10. 1983 slavilo 75. výročí zahájení provozu.  Jezdila lokomotiva 422.025 „Arcivévoda Karel“.  Pravidelné osobní vlaky odvozil M 131.1463, případně posílený o stroj T 466.0085 + 2 "dvouosáky" řady Blm. Byly to první oslavy které zažily spousty fotografů kolem trati, díky kterým máme hodně kvalitních záběrů z různých míst lokálky. Parní krasavice 422.025 původně patřila místní dráze Libochovice – Jenšovice (dnes Vraňany). Byla vyrobena roku 1907 v První českomoravské strojírně v Praze a u příležitosti návštěvy arcivévody Karla, pozdějšího a posledního rakouského císaře, dostala toto pojmenování. Pak jezdila na tišnovské místní dráze, v Brně a v roce 1960 ji ČSD odprodaly cukrovaru v Břeclavi. Tam jezdila na vlečce a pak do roku 1974 vytápěla provozy. V roce 1977 ji převzalo Národní technické muzeum v Praze zprvu jako exponát. Na sklonku roku 1977 ji však opravily Železniční opravny a strojírny v Českých Velenicích a uvedly ji do provozu schopného stavu. 

 Poslední oslavy, které se na Ždánce uskutečnily a to k 85. výročí, začaly již v pátek 29. 4. 1994 službou vozu M 131.1463 na pravidelných vlacích, které vozil i v sobotu. Tehdy proběhl návoz exponátů do Ždánic a hlavní program oslav proběhl v neděli 1. 5. 1994. Poprvé se oslavy konaly k příležitosti zahájení osobní dopravy, 6. 2. 1909 začal veřejný a pravidelný provoz - dosud měla dráha spíše vlečkový charakter.

Pravidelné osobní vlaky odvozil břeclavský motorový vůz „hurvínek“ M 131.1463, který byl součástí tzv. v neděli byl součástí tzv. protokolárního vlaku. Jako protokolární vlak byla z Hodonína vypravena motorová souprava M 131.1463 + BDlm + M 131.1448. Hurvínek se v tehdy zánovním laku vrátil na svoji kmenovou dráhu, neboť právě zde v letech 1955 – 1977 jako nově dodaný z výroby jezdil v rámci oslav. Brněnský vůz M 131.1448 si zde odbyl svoji veřejnou premiéru po opravě do muzejního provozu. Po stanici Ždánice  taky až k bývalé věteřovské zastávce pojížděla parní lokomotiva „skaličák“ 433.001 z roku 1948, patřící depu Brno s osobním vozem řady Ce "rybák" a odvozila spoustu malých i velkých zájemců. Hlavní postavou tohoto zdařilého víkendu byl pan Ing. Libor Konečný, z brněnského ředitelství Českých drah, velký příznivce této lokálky a obyvatel nedalekých Lovčic.

 Na výstavě byl kromě uvedené parní lokomotivy 433.001 k vidění i další brněnský stroj 714.001, který sem v sobotu dovezl konvoj. Z LD Břeclav, které sem tradičně vystavovalo vozidla v pravidelném provozu, dorazil zánovní motorový vůz 842.004, motorová lokomotiva 735.036 z roku 1975 v modrém retrospektivním nátěru a také lokomotiva 721.200 z roku 1965. Svojí hmotností 74 tun rozhodně nejtěžší vozidlo, jaké zde bylo zdokumentováno.

K výročím na Ždánce byly vydány tři publikace.

60 let železniční trati Čejč - Ždánice 1908-1968, autor: Staša, Jan a kolektiv

75 let železniční trati Čejč – Ždánice, kolektiv ČSVTS ČSD LD Břeclav - Ing. Zdeněk Průša, Bohumil Ginzl, Ladislav Jelen, Jan Daňhel, fotografie Ing. Zdeněk Krystián

100 let od uvedení železniční tratě Čejč-Ždánice do provozu 1908-2008, autor: RNDr. Kotík Vladimír

 

Náhledy fotografií ze složky Oslavy a výročí

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Far up Blood Persuade - Hypertension

(Aleassibre, 9. 10. 2018 3:59)

Poids est comment robuste votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur determination pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent prendre offre sang loin de votre coeur. Chaque culture votre moelle bat, il pompe le sang par de vos arteres a la vacances de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/tadalafil-prix-belgique-italie/